Hoe je als ondernemer dubbel succesvol bent
Bijgewerkt op: 19 apr. 2021
Hoe zorg je dat je als ondernemer succesvol bent terwijl je tegelijkertijd een betekenisvolle rol hebt in het leven van anderen? Door het succes dat je bedrijf heeft te gebruiken om nòg meer mensen te kunnen helpen.
Dit betekent dat je aan de ene kant dus ‘commercieel’ moet denken en dat je aan de andere kant een mensgerichte focus hebt die niet rechtstreeks gericht is op je klant. Koeckebackers is daar een heel mooi voorbeeld van. Ik vertel er graag meer over.
Hoe het succes van Koeckebackers begon
Ik woon als fotograaf in Amsterdam, de stad waar het avontuur van Koeckebackers is begonnen. Op basis van recepturen die de oprichters Joep en Marien zelf hadden ontwikkeld, begonnen ze koeken te bakken. Puur, zonder kunstmatige toevoegingen. Supervers en superlekker. Dat smaakte naar meer, vonden ook de mensen die de koeken van Koeckebackers kochten. Joep en Marien werden succesvol.
Succesvol zijn betekent voor Joep en Marien zoveel mogelijk mensen helpen. Hoe meer koeken ze kunnen verkopen, hoe meer mensen ze kunnen helpen.
Enkel mensen willen helpen is niet voldoende om succesvol zijn
Echter, enkel mensen willen helpen is niet voldoende om succesvol zijn. Wat in de marketing vaak ‘de why’ wordt genoemd is voor Joep en Marien heel belangrijk. Ze bakken koeken om de mensen die in hun bakkerij werken een nieuwe start te geven. Hun winstoogmerk is niet gericht op hun zelf of hun aandeelhouders, maar op hun werknemers. Geen kwestie dus van ‘employee benefits’ of ‘MVO’ maar de kern van het bestaan van Koeckebackers.
De mensen in de bakkerij van Koeckebackers zijn mensen die gedurende hun leven buiten spel zijn komen te staan, maar besloten hebben het roer om te gooien. Joep en Marien helpen deze mensen graag. Naast een betaalde baan in de bakkerij, krijg je als werknemer van Koeckebackers ook een plek in het ‘VOLG JE HART’ programma. In dit programma ontdek je wat er nodig is om te stralen en een succesvolle stap te zetten op de arbeidsmarkt.
Wat kan Koeckebackers betekenen voor deze mensen?
Dit is een vraag die door de Corona pandemie misschien wel belangrijker is dan ooit. Op dit moment praten we over grofweg 650.000 mensen met een ongekend talent maar die geen goede aansluiting hebben op de arbeidsmarkt.
Ik zie een groep ondernemers ontstaan die gelooft in een wereld waarin we omkijken naar elkaar. Dat je pas echt succesvol bent als je elkaar helpt. Een wereld waarin niemand op voorhand wordt buitengesloten en iedereen een kans krijgt om mee te doen.
Koeckebackers laten zo zien dat het anders kan. Ze denken commercieel èn hebben een sterke sociale missie om voor iedereen een kans te creëren om te stralen. Ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt.
Je begrijpt dat ik heel blij was toen Joep me opbelde en vroeg om Gerrit te fotograferen voor op de verpakking van hun nieuwe koekvariant. Dat ze hun eigen mensen op hun producten afbeelden in plaats van een fotomodel, is al geweldig vind je ook niet?
Gerrit is ook nog eens een prachtig voorbeeld voor waar Joep en Marien voor staan: een ander helpen om zijn of haar leven weer op te pakken door ze een baan in de bakkerij te geven en anderen weer te laten genieten van de lekkere koeken. Win-Win! Gerrit is alweer een stap verder en met de volgende fase in zijn leven bezig. Hij werkt inmiddels ergens waar hij zijn vele (!) talenten kan inzetten.
De koeken van Koeckebackers zijn rechtstreeks te bestellen in de webshop op de website en liggen bij steeds meer retailers zoals Albert Heijn, Jumbo en Marqt. Wil je de koecken van Koeckebackers cadeau geven aan je werknemers of je relaties? Of wellicht zie je een mogelijkheid om samen te werken met ze. Neem dan contact met ze op!